/
/
כל משבר הוא קריאה לשינוי

כל משבר הוא קריאה לשינוי

הי!

המשפט "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר" הוא לא רק שורה בשיר הנפלא של שלום חנוך (הולך נגד הרוח) אלא גם אמת. כאשר אנחנו פוגשים במשבר, לרוב, הכל נראה לנו שחור. המצב ההישרדותי שאנו נכנסים אליו לא משאיר יותר מדי מקום לאור להכנס.

 

אבל אני באמת מאמין שמשבר הוא קודם כל קריאה לשינוי. וככל שהמשבר גדול יותר, כך השינוי שאנו נדרשים לעבור אותו – גדול יותר. אני מאמין שקיים יחס ישר בין השניים.

 

המשבר של הקורונה הוא משבר בקנה מידה עולמי, ולכן גם השינוי שנדרש הוא בקנה מידה כזה. כבר היום, יש אינספור מאמרים, סרטונים, ותכנים שמדברים על המשמעות הגלובלית של המשבר כמו עצירת הזיהום של כדור הארץ, מתן מענה למשבר האקלים, האטה של צרכנות היתר שנקלענו אליה בשנים האחרונות וכן הלאה.

 

אני פחות רוצה להתייחס לדברים הללו כאן, יש מן הסתם רבים וטובים ממני שכותבים ומדברים על כך.

 

אני רוצה להתייחס למשמעויות האישיות, של כל אחד מאיתנו, למשבר הזה ולקריאה לשינוי שהוא מציב בפנינו.

 

בתחילת השנה שעברה, לאחר השוק הראשוני שחוויתי כאשר התגלה בי הסרטן, התחלתי לחפש את השיעור שההתמודדות עם המחלה הזו מביאה לחיי. לא תמיד זה קל לראות את השיעורים הללו, וגם לי זה לקח זמן ומאמץ מכוון לגלות ולהבין זאת.

 

התהליך הזה אגב עדיין לא הסתיים מבחינתי, וגם היום, בעת שהדברים הללו נכתבים, אני ממשיך בעבודה פנימית עמוקה לגלות מהו השינוי שהמשבר הזה קורא לי לעבור. חלק מהדברים כבר התבררו והם גלויים וידועים לי וחלקם עדיין לא ואני עדיין מברר אותם.

 

אני חושב שמשבר הקורונה, מחייב כל אחד מאיתנו, ללא יוצא מהכלל, לבחון עם עצמו – מה השינוי שהמשבר הזה קורא לו לעשות?

 

להתעלם מכך, הוא ממש לבזבז, לדעתי, את המשבר הזה.

 

אני חושב שקודם כל, ולפני הכל, משבר הקורונה הינו מאיץ מאד עוצמתי. מאיץ של תהליכי שינוי והשתנות – שלנו כבני אדם בודדים, שלנו כחברה וכעמים וכאנושות כולה. כולנו נדרשים לשנות ולהשתנות.

 

אנחנו עדיין עמוק בתוך ההתרחשויות של הדברים, ובדרך כלל בשלב הזה לא תמיד קל לראות את הדברים הללו כשהם קורים, אבל אין לי ספק, שבפרספקטיבה של זמן, כשיסתכלו על התקופה הזו, יוכלו לראות את כל התהליכים שהקורונה האיצה בעולם.

 

אני אתן שתי דוגמאות לתהליכים כאלו שאני חושב שמאד מואצים כרגע.

הראשון הוא העבודה מרחוק. אינספור עובדים כרגע עובדים מרחוק, מהבית. הם אינם מגיעים למשרד יותר. זה לא משהו חדש, זוהי מגמה שהחלה לפני שנים רבות. כבר בתחילת שנות ה-2000, כשעוד עבדתי כמנהל בכיר באינטל. כבר אז אינטל אפשרה לעובדים יום (ולעיתים יותר) של עבודה מהבית, כדבר שבשגרה. מאז עוד הרבה ארגונים הלכו בעקבותיה.

 

יש אינספור בעלי עסקים, עצמאיים ופרילנסרים שעובדים כך שנים. אין בזה שום דבר חדש.

 

אבל לעובדים רבים אחרים – זה משהו חדש לגמרי.

 

המגמה היא לא חדשה, אבל קצב ההתפתחות שלה כעת – מואץ באופן דרמטי. וכשהמשבר יסתיים (והוא יסתיים), הרבה מאד ארגונים ועובדים, שקודם לכן לא נהגו לעבוד מהבית ומרחוק, ימשיכו לעשות זאת. העובדים יגלו את היתרונות שבכך וגם המעסיקים יגלו שאפשר לקדם דברים גם כשעובדים מרחוק ועל הדרך לחסוך בלא מעט עלויות.

זהו תהליך שינוי והאצה שיש בו דברים מבורכים.

 

אבל מצד שני, תהיה גם האצה של תהליכים פחות מבורכים, לאנשים רבים.


ארגונים רבים מפטרים כעת אנשים או מוציאים אותם לחל"ת (חופשה ללא תשלום). המספרים הם עצומים. בשעה שהדברים הללו נכתבים מדברים על כמיליון ישראלים שנרשמו בלשכת התעסוקה ובביטוח הלאומי והמספרים עולים מדי יום.

 

אני מקווה שאתם לא בין אלו שמאמינים שכשהמשבר יסתיים, כל אותם עובדים יוחזרו מיידית לעבודתם. זה לא מה שהולך לקרות.

 

מעסיקים וארגונים רבים עומדים לגלות שהיתה להם שכבת "שומן" גדולה בארגון, ושהם יכולים להסתדר לא רע גם אם פחות עובדים משהיו להם בעבר. סדרי העדיפות משתנים ותפקידים ישתנו ויותר ויותר אנשים מגלים לחרדתם שמקום העבודה שלהם אינו דבר בטוח כמו שחשבו ושהתעסוקה שלהם אינה מובטחת.

גם זה אינו דבר חדש. אני אישית כותב ומדבר על כך כבר מ-2014, והספר השני שלי "להתעורר" שיצא לאור ב-2016 עוסק בכך ובאפשרויות החדשות שעומדות בפני השכירים.

מה שהקורונה עושה, היא האצה של התהליך הזה. בצורה דרמטית ומאד כואבת להרבה אנשים.

אלו רק שתי דוגמאות ברורות שאי אפשר להתעלם מהן ושניתן לראות אותן כבר עכשיו.

אבל ישנם עוד תהליכים רבים שמואצים כרגע ושהם לאו דווקא כל כך ברורים שניתן לראות אותם כרגע.

עסקים ישנו את צורתם. מערכות הבריאות, הכלכלה, המסחר, התיירות, הממשל – כל אלו יעברו שינויי צורה. חלקם דרמטיים יותר, חלקם פחות – אבל דברים רבים משתנים ועוד ישתנו.

זו הסיבה גם, שחשוב עוד יותר לאמן את שריר האי-וודאות. כי גם אחרי שהמשבר יסיים, מגמת השינוי תישאר איתנו עוד לאורך זמן לא קצר.


ומעל לכל אלו – אנחנו כבני אדם – נשתנה.

 

זהו הכרח, זו לא פריווילגיה או מותרות. בעיני משבר הקורונה הוא קודם כל ולפני הכל עבורנו כבני אדם – קריאת השכמה והתעוררות. קריאת התעוררות להתפתחות שלנו כבני אדם. להפסיק להיות אנשים שתלויים באחרים – במעסיק, בממשלה, בתקשורת וכן הלאה.

 

זוהי קריאה להתפתחות אישית של כל אחד מאיתנו. להתפתח כאדם החושב בצורה עצמאית ושאינו תלוי ומושפע מהחשיבה ההמונית שמקיפה אותנו, שאינו מושפע מההפחדה של התקשורת או של הפוליטיקאים. שאינו תלוי במעסיק שלו על מנת להתפרנס אלא יודע ליצור ולפתח לעצמו מקורות הכנסה רבים ומגוונים.

 

זוהי קריאת התעוררות לאנשים לעלות ברמת המודעות שלהם. לא להישאר ברמת ההישרדות הבסיסית אלא לקחת אחריות על חייהם, על מצבם הבריאותי, הכלכלי, המשפחתי ולפעול מתוך מודעות גבוהה יותר.

ברמות הגבוהות יותר של מודעות, אדם נמצא בשליטה. זה לא שהוא בהכרח יכול לשלוט במשהו חיצוני שקורה כמו התפרצות של וירוס או מלחמה, אבל גם כשאלו קורים – הוא בשליטה על התפקוד שלו, על החיים שלו ועל הפעולות והתוצאות שלו – נוכח כל מציאות, מטלטלת ככל שתהיה.

בספרי "להתעורר" אני מתאר 7 רמות שונות של מודעות: הישרדות, חשיבת ההמון, שאיפה, עצמאות, משמעות, חופש ומנהיגות.

מדרגות של תכונות

התנועה שקורית לנו בעליה ברמות המודעות השונות היא תנועה של התעוררות ושל שינוי. להפוך מאנשים שפועלים ברמת ההישרדות ומושפעים מחשיבת ההמון שמקיפה אותם, הם הופכים להיות עצמאיים במחשבתם ופועלים למען משמעות גבוהה יותר עד לרמות הגבוהות יותר של חופש והשפעה ברמות גבוהות יותר.

 

בעיני, זהו אחד השינויים המהותיים שהקורונה מביאה לפתחנו ומאיצה את ההתפתחות שלנו כבני אדם. כי פשוט, אין דרך אחרת. אין דרך אחרת אם אתם רוצים לחיות מעבר לרמת ההישרדות הבסיסית.

 

דווקא בתקופות של משבר ושל לחץ קל לנו יותר לעשות שינויים. כי פתאום יש איזה שהוא "כוח חיצוני" שמכריח אותנו לעשות את השינוי. זה לא רק תלוי בחוזק הפנימי שאנו מצליחים (או שלא) לייצר בתוכנו לעשות את השינוי. כל שינוי דורש השקעה של אנרגיה כלשהי.

חישבו על רכב שעומד במישור במקומו. כמה אנרגיה אנו נדרשים להפעיל, דרך המנוע של הרכב, כדי לגרום לו להתחיל ולנוע.

 

ומצד שני, אם הרכב יעמוד על מדרון, אם רק נשחרר את הבלמים, הוא יחל להידרדר למטה, בלי שום השקעת אנרגיה. הכוח החיצוני, במקרה הזה של כוח הכבידה, יגרום לו לנוע.

 

כל שינוי דורש השקעת אנרגיה כלשהי.

אם אין אנרגיה חיצונית שמניעה אותנו, אנו נדרשים למצוא בתוכנו את האנרגיה הפנימית הזו. ולהרבה אנשים זה משהו שקשה להם לעשות אותו בשגרה.

מעבר לאנרגיה הנדרשת, שינויים באופן כללי מאד מפחידים ומאיימים עלינו – מהסיבה העיקרית שהם מביאים איתם הרבה אי-וודאות.

ואנו לא אוהבים להיות במצב הזה, נכון יותר לומר – נמנעים ממנו.


והנה נפרסה לפנינו ההזדמנות הזו. לעשות שינוי בחיים שלנו. החיים מזמנים לנו מקרים כאלו מדי פעם. בדרך כלל זה יהיה עטוף באריזה של משבר. לעיתים משברים קשים כמו מחלה או אבדן.

 

אבל לא חייבים לחכות למשבר כדי להתעורר, וגם אם הוא מגיע והוא כרגע עוד מינורי יחסית בהשפעות שלו, לא צריך לחכות שיחמיר או שנהיה עם הגב אל הקיר כדי להתחיל ולפעול.

 

שינוי הוא לא דבר רע. להיפך הוא תמיד טוב ומקדם אותנו, אם רק נבחר לראות זאת כך. אנו לא הגענו לכאן כדי לעמוד ולהישאר במקום. הגענו לעולם הזה כדי לצמוח ולהתפתח. זו לא קלישאה – זו האמת. כל דבר בעולם שלנו נמצא בתנועה מתמדת. כך גם אנחנו כבני אדם, נועדנו לנוע. ושינוי הוא תנועה.

 

מי שבוחר להישאר ולעמוד במקום, יגלה שמאחר והכל בתנועה וכל העולם מתקדם, הוא נשאר מאחור. מי שפעיל בעולם העסקי מכיר את זה היטב – אין לך כבעל עסק את הפריווילגיה לעמוד במקום, לא להשתנות, או לא להתחדש. מי שלא עושה את זה גוזר על העסק שלו גזר דין מוות.

 

שינוי הוא התפתחות.

 

אבל זו כבר בחירה אישית של כל אחד מאיתנו – האם נבחר לקחת את השיעור ולהתפתח או לוותר עליו?

 

במה אתם בוחרים?

אהבתם את הפוסט?

אל תשאירו את כל הידע והטוב הזה רק לעצמכם! שתפו את אלו שבאמת אכפת לכם מהם.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תכנים חדשים באתר:
הישארו מעודכנים!

הצטרפו למעגל הקרוב שלי

היו הראשונים לקבל את כל התכנים הכי משמעותיים שלי: פרקי פודקאסט חדשים, פוסטים מעוררי מחשבה וכלים מעשיים ישירות למייל שלכם

* בהרשמתי אני מאשר.ת לקבל עדכונים והודעות במייל ובסמס מערן שטרן וחברת "יוצא מהכלל". כמו כן, קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

תודה! ההרשמה שלך נקלטה

ברגע זה הרובוטים האוטומטיים שלנו שולחים אליך מייל אישור עם הרבה מידע חשוב על כל התוכן המשמעותי שניתן להפיק מהאתר שלי. 
חשוב לוודא שקיבלת את המייל הזה, לעיתים הודעות תקינות נכנסות בטעות לתיקיית הספאם או הקידומים, אז כדאי לבדוק אם זה לא הגיע לשם בטעות, ואם כן, למשוך את המייל לתיקייה הראשית בתוכנת הדואר שלך כדי שלהבא ההודעות יגיעו לשם.
איזה כיף שאתם כאן!

יש לי מתנה מדהימה עבורכם!

מיטב התכנים שלי זמינים לכם ללא עלות!

הם מחכים לכם כאן בלחיצת כפתור

רגע לפני שאתם עוזבים!

אני מזמין אתכם לקבל ממני את מיטב התכנים שלי ללא עלות!
הם זמינים לכם כאן בלחיצת כפתור

השאלה שלך נשלחה!