/
/
אל תהיה חמור!

אל תהיה חמור!

יש משל מפורסם שנקרא חמורו של בורידן. המשל נקרא על שם הפילוסוף הצרפתי בן המאה ה-14 ז'אן בורידן, למרות שיש סברות שהמקור שלו אפילו קדום יותר ושייך לאריסטו.

 

בכל מקרה, הסיפור הוא פשוט. הגיבור של הסיפור הוא חמור. שעומד בדיוק במרכז בין ערימה של מספוא מצד אחד ובין כלי מים מצד שני.

הוא עומד במרחק שווה משניהם ומתלבט במה לבחור קודם. מאחר והוא גם צמא וגם רעב, ההתלבטות אפילו קשה יותר: האם להתחיל עם המים ואחר כך לאכול מהמספוא, או שקודם ללכת לאכול ואז לגשת לשתות מהמים?

 

התלבטות קשה!

 

במה אתם הייתם בוחרים קודם? במים או במספוא?

 

אז החמור עומד שם ומסתכל ימינה אל המספוא, ואז שמאלה אל המים, ושוב ימינה, ושוב שמאלה…

 

והוא לא יודע להחליט!

 

לאיזה צד יפנה קודם.

 

כל בחירה נראית לו הרת גורל. כל עתידו תלוי בכך… הכל עומד על החלטה אחת: מים או מספוא?

 

(עד כאן המשל המקורי, ומכאן כבר ההתפתחות של הסיפור וההמשך שלי…  )

 

אז הוא מתלבט ומתלבט וחושב לעצמו מה יוכל לעזור לו לקבל החלטה נכונה ומושכלת…. הוא אומר לעצמו, בטוח יש עוד חמורים שכבר עמדו בנקודת ההחלטה הזו וידעו מהי הבחירה הנכונה. אני פשוט אלך להתייעץ איתם.

הוא חוזר לאורווה ומוצא שם זוג חמורים שמלחכים עשב.

 

הוא שואל אותם לדעתם – במה לבחור קודם, במים או במספוא?

 

הראשון, אינו מרים את עיניו מהדשא ואומר לו כבדרך אגב – מים.. אין כאן שאלה בכלל. תתחיל עם המים.

 

החמור השני, נזעק מה פתאום מים? בשום פנים ואופן לא מתחילים במים!!! קודם כל אוכלים מהמספוא ואחר כך להרוות את הצימאון שותים מהמים. קודם כל המספוא, רק אחר כך המים!

 

מבולבל, חוזר החמור לאותה נקודה שבה היה קודם, בדיוק באמצע הדרך בין המים למספוא. רק שהפעם קצת יותר חלש והרבה יותר רעב וצמא.

 

במה אני אבחר הוא חושב לעצמו – במים או במספוא? הוא אינו מסוגל לקבל החלטה, ומחליט לישון קצת. אולי בחלום יופיע לי הפתרון הוא אומר לעצמו…

 

בבוקר, הוא כבר בקושי מתעורר, הרעב והצמא נותנים בו את אותותיהם והוא כבר ממש חלש. הוא בקושי מרים את עצמו על הרגליים ומסתכל לימינו – ערימת המספוא עדיין שם מחכה. הוא מסובב את ראשו לשמאל ועדיין גיגית המים מחכה לו שם.

 

מאחר ובלילה הוא לא חלם שום דבר שהוא זוכר או שנתן לו מענה לשאלה המהותית שהוא מתחבט בה, הוא החליט על שורת פעולות שתעזור לו לקבל החלטה מושכלת:

ראשית הוא ירכוש את הספר המצוין, ששמו הולך לפניו: המדריך המעשי לחמור המתלבט: מים או מספוא, במה בוחרים קודם!

הוא יקרא בו עד הערב.

בערב הוא יכנס לסשן מדיטציה עמוק שבסופו הוא מקווה שהתשובה תופיע לפניו.

 

וכך היה, הוא מזמין את הספר בשרות השליחים המיידי של אמזון לחמורים, ותוך שעתיים, ממש כפי שהבטיחו, רחפן מיוחד מנחית אצלו את הספר והוא מתחיל לקרוא בו.

 

לפנות ערב הוא מסיים לקרוא את הספר, מרוצה, ומרגיש שעכשיו הוא ממש בשל לקבל את ההחלטה בצורה מושכלת. למרבה צערו, הספר לא נתן לו תשובה מוחלטת במה לבחור קודם אבל הוא מרגיש הרבה יותר חכם מלפני כן, ותחושת סיפוק קלה שיש לו מקלה קצת על תחושות הרעב והצמא שמתגברות אצלו.

 

ואז הוא מגיע ליישם את השלב השני בתוכנית שלו – הוא יעשה מדיטציה ארוכה לתוך הלילה ועד הבוקר שבה יקבל את ההחלטה הנדרשת.

 

וכך הוא עושה…

 

קצת לאחר שהוא שוקע במדיטציה ארוכה, עובר לידו סוס.

 

הסוס רואה את המספוא ואת גיגית המים ולרגע קל עוברת בו המחשבה אם להעיר את החמור ולברר איתו האם זה בסדר שהוא יהנה מהם, אבל ככל שהוא מביט בחמור הוא רואה את השלווה העמוקה שהחמור נמצא בה ומחליט שלא להפריע לחמור את העונג שהוא שרוי בו. הוא חושב לעצמו, הרי הוא ממש קרוב למים ולמספוא, כך שאם הוא היה רוצה להשתמש בהם הוא הרי היה עושה את זה. אם הוא ישן כל כך שלו כעת, זה הרי כי בטנו מלאה והוא שבע ולכן הוא ישן כל כך טוב.

 

ואז הוא ניגש, בלי לחשוב פעמיים ואוכל מהמספוא. לאחר מספר דקות הוא פונה לעבר גיגית המים ושותה לרוויה. ואז חוזר שוב למספוא לאכול. כשהוא מסיים את כל המספוא הוא פונה שוב לגיגית, גומע את כל המים שנותרו שם וממשיך בדרכו.

 

בבוקר, בקושי רב, החמור מתעורר, הוא כבר מותש לגמרי. הוא לא זוכר שום דבר מהמדיטציה… למעשה הוא נרדם די מיד, הגוף שלו כבר לא היה יכול לשאת אותו יותר. הוא מבין שהוא כל כך רעב כרגע וצמא, שזה כבר לא משנה במה יבחר קודם. הוא בקושי קם וגורר את עצמו לערימת המספוא… לפחות לאיפה שזכר שהיא נמצאת. אבל הוא לא מוצא אותה!

 

הוא ממצמץ בעיניו, לוודא שהוא התעורר ועדיין הוא לא מוצא את המספוא. הוא מסתובב ורואה את גיגית המים בצד השני, הוא פונה אליה בצעדים כושלים ומגיע אליה בשארית כוחותיו, רק לגלות שהיא ריקה ולא נותרה בה אף טיפה…

 

עד כאן המשל…

 

בסיפור המקורי החמור מת בסוף, אבל בחרתי להשאיר את זה כבר לדמיון של הקורא.

 

ומה הנמשל?

 

אני מקווה שהוא ברור לכם.

 

אנשים רבים עומדים תקועים ונעוצים במקום ומתלבטים במה לבחור, לאיזה כיוון ללכת, מה הבחירה שיעשו עכשיו. הם יכולים לעמוד שם חיים שלמים, כמו החמור.

גם הם מתים בסוף.

 

לא מרעב או צמא. הם מתים מבפנים. הם מתים מהלכים. ממש walking dead, ללא תשוקה וללא אנרגיה.

 

הם מפחדים לבחור. הם מפחדים לזוז ממקומם ולנקוט בפעולה. הם מפחדים לפספס הזדמנויות ובסוף ככל שהם נשארים נעוצים במקום כך ההזדמנויות חולפות על פניהם.

 

ומה אתכם?

 

אל תהיו חמורים 

 

ממש בקרוב אנחנו פותחים קבוצה חדשה של התוכנית "עושים שינוי!". אם נמאס לכם לעמוד במקום ולהתלבט, ואתם רוצים ומוכנים לצאת לדרך, הצעד הבא מחכה לכם כאן >>

 

אהבתם את הפוסט?

אל תשאירו את כל הידע והטוב הזה רק לעצמכם! שתפו את אלו שבאמת אכפת לכם מהם.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תכנים חדשים באתר:
הישארו מעודכנים!

הצטרפו למעגל הקרוב שלי

היו הראשונים לקבל את כל התכנים הכי משמעותיים שלי: פרקי פודקאסט חדשים, פוסטים מעוררי מחשבה וכלים מעשיים ישירות למייל שלכם

* בהרשמתי אני מאשר.ת לקבל עדכונים והודעות במייל ובסמס מערן שטרן וחברת "יוצא מהכלל". כמו כן, קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

תודה! ההרשמה שלך נקלטה

ברגע זה הרובוטים האוטומטיים שלנו שולחים אליך מייל אישור עם הרבה מידע חשוב על כל התוכן המשמעותי שניתן להפיק מהאתר שלי. 
חשוב לוודא שקיבלת את המייל הזה, לעיתים הודעות תקינות נכנסות בטעות לתיקיית הספאם או הקידומים, אז כדאי לבדוק אם זה לא הגיע לשם בטעות, ואם כן, למשוך את המייל לתיקייה הראשית בתוכנת הדואר שלך כדי שלהבא ההודעות יגיעו לשם.
איזה כיף שאתם כאן!

יש לי מתנה מדהימה עבורכם!

מיטב התכנים שלי זמינים לכם ללא עלות!

הם מחכים לכם כאן בלחיצת כפתור

רגע לפני שאתם עוזבים!

אני מזמין אתכם לקבל ממני את מיטב התכנים שלי ללא עלות!
הם זמינים לכם כאן בלחיצת כפתור

השאלה שלך נשלחה!