שלום חברים,

לפני מספר ימים, העיתון כלכליסט ערך את כנס "ועידת התחזיות 2013".

אחד הדוברים שם היה שר הכלכלה נפתלי בנט. מאד אהבתי את הדברים שהוא אמר בכנס הזה, ואני ממליץ גם לכם לקחת כמה דקות שקטות ולצפות בדברים.

אם יש ביניכם מודאגים כלשהם – אין כאן עניין פוליטי / מדיני. אלא תפיסת עולם מסויימת.

גם אם לא הצבעתם עבורו בבחירות, אני חושב שיש כאן הרבה מאד דברים נכונים ובעלי ערך גם עבורכם, ולכן החלטתי להביא זאת אליכם, עם כמה הערות מנקודת המבט שלי.

יותר אנשים צריכים לפנות ליזמות

שיטת החינוך שלנו (לא רק שלנו, בכלל בעולם) מובילה את האנשים לקראת תהליך עיקרי אחד – תלמדו מקצוע שתוכלו למצוא עבודה.

אין דבר רע בהשכלה, ובמציאת עבודה, אבל מה שלא מלמדים אותנו בשום מקום – גם לא באוניברסיטה ולא בתואר שני (עברתי את כל המסלול הזה) הוא שיש עוד אופציות נוספות.

למשל להקים עסק משלך, לעבוד עבור עצמך ולא עבור מישהו אחר.

האבסורד הגדול יותר הוא שבכל התואר השני שלי במנהל עסקים, לא היה לי מרצה אחד שלימד אותי ושבעצמו יזם או הקים איזה עסק מימיו.

גם בנט מציין שבלימודיו באוניברסיטה, לא הכינו אותו כלל ליזמות.

אני לא בא לומר שאין ערך בלימודים באוניברסיטה, בהחלט יש. אבל, זו טעות איומה להסתמך רק על הלימודים האקדמאיים. ולפעול רק על פי אותו "שטאנץ" של "מלימודים לעבודה".

יש אפשרויות נוספות – למצוא את הערך שלנו, את הגדולה האישית שלנו, וכיצד אנו יכולים להביא את הערך הזה לעולם. לכל אחד מאיתנו ישנה את הגדולה הזו, אבל זה התפקיד שלנו לגלות את הגדולה הזו ולהביא אותה לעולם.

חפשו מה הנסיון, הידע, הכישורים והקשרים שיש לכם, צאו ליזמות והביאו את הערך הזה לעולם. גם התגמול שלכם יהיה גבוה יותר כיזמים…

אבל יכול להיות שמישהו כאן יאמר שיזמות היא סוג של הימור או סיכון, שההצלחה אינה מובטחת, שזה קשה יותר. התשובה שלי כאן היא שזה נכון ושהוא צודק. אבל בעיני הרבה יותר מסוכן להסתמך על המעסיק, או על הממשלה או על כל מישהו אחר.

קחו אחריות, וצרו לעצמכם את הבטחון הכלכלי שלכם.

אין יותר את האופציה לעלות על המסלול של "המדרגות הנעות" של הפנסייה המובטחת

בנט תיאר את התהליך שהיה נכון לפני שנים, אולי בתקופה של ההורים שלנו. אבל היום כבר לא קיים כמעט.

הוא קרא לזה "המדרגות הנעות", כלומר לסיים את הלימודים ולהכנס למקום עבודה (לעלות על המדרגות הנעות), שבו נשאר לאורך שנים… נשרת את השנים הנדרשות (אני לא יכול להימנע מהמחשבה על ההקבלה ל"לרצות את השנים" בכלא..) ואז בסוף נגיע לפנסייה המיוחלת.

המצב הזה כבר לא קיים היום. אני לא אשכח את השיחה עם אבא שלי, כשבישרתי לו שאני עוזב את עבודתי באינטל והוא שאל אותי איך אני "מוותר על הקביעות"… 🙂

אגב – גם מי שיגיע לפנסייה, נכונה לו הפתעה מאד לא נעימה – לגלות שהפנסיה שהוא מקבל אינה מספיקה כלל לכלכל אותו ואת משפחתו. אינספור מחקרים ותרחישים שנערכו מראים כי במקרה האופטימלי ביותר אדם יקבל כ-50% מהכנסתו, יום לאחר שיצא לפנסייה. כלומר מי שעבד וקיבל שכר של 10,000 ₪ לחודש, יום לאחר שיצא לפנסייה יקבל כ-5,000 ₪ בלבד – וגם זה תחת ההנחה האופטימלית (והלא ריאלית בעליל) שהוא הפקיד בצורה האופטימלית ביותר, במשך כל ימי עבודתו לקרן הפנסיה שלו, ולא משך ממנה ולו אפילו שקל אחד במשך כל השנים…

למרות ש"המדרגות הנעות" כבר אינן קיימות, מרבית האנשים ממשיכים להתנהל כאילו שהן עוד שם!

וזה מטורף לחלוטין. זה הכי "בת יענה" שאפשר להיות. מי שלא מבין זאת, פשוט מפקיר את עצמו ואת העתיד הכלכלי שלו ושל משפחתו.

"מהסתמכות – ליזמות"

אני מסכים מאד עם הדברים שאמר בנט שאנשים צריכים לשנות את צורת החשיבה שלהם, מהמקום שבו הם מסתמכים על מישהו אחר (המעסיק, הממשלה וכו') ובמקום זה הם צריכים לקחת את עתידם בידם ולפנות לעולם היזמות – ליצור עסקים, להתקדם וליצור את העתיד הכלכלי של עצמם.

כל המחאה החברתית (שאגב מוצדקת ביותר) נבנתה סביב התפיסה הזו ש"מישהו אחר צריך לדאוג לי". וזו טעות יקרה שאותה עושים מרבית האנשים.

לפני כשנתיים כתבתי על כך פוסט: על מה כדאי לדבר באוהל?

גם אם נקח את כל תקציב המדינה, ונחלק אותו במספר בתי האב בישראל, וילכו בנט, ביחד עם חברו לפיד, ואפילו ביבי איתם – יעברו בית בית בישראל, ויחלקו את החלק היחסי לכל משפחה – זה לא ישנה, לא ישפר ולא יזיז במאומה את מצבם הכלכלי של התושבים בארץ.

מישהו באמת מאמין שאם המחירים בארץ יהיו זולים ב-20 או 30 אחוזים יותר ממה שהם היום, המצב הכלכלי של מישהו ישתנה בצורה קיצונית?

זה פשוט נאיווי לחשוב כך. אולי יהיה קצת יותר נעים, ויהיה לחלק מהאנשים קצת יותר כסף פנוי לבזבז. אבל זה לא ישנה דבר.

מי שרגיל להוציא יותר ממה שהוא מכניס, ימשיך לעשות כך וישאר עדיין באותו אוברדרפט כמו שהיה קודם לכן.

במחאה החברתית היו הרבה מאד שלטים שאנשים הרימו כנגד כל מיני אחרים – נגד הממשלה, ונגד הבנקים, ונגד המעסיקים ונגד הטייקונים… הכי קל בעולם זה להעביר ביקורת. הרבה יותר קשה לעשות.

הרבה יותר קל להסתמך על מישהו אחר… הרבה יותר קשה לקחת אחריות.

לא ראיתי ולו אדם אחד שהרים שלט במהלך ההפגנות שעליו היה כתוב: "אחריות אישית". איפה האחריות האישית של כל אחד מאיתנו, ליצור לעצמו את סגנון החיים שהוא רוצה.

יותר קל להיות קורבן. יש בכך גם רווחים נעימים – זה לא אני אשם, לא אני אחראי, ואפילו אני מקבל אמפתיה וסימפטיה מהסביבה. זה אולי קל יותר, אבל בוודאי שלא מהנה…

קורבן או יוזם – זו כבר בחירה של כל אחד מאיתנו.

חיבור של תובנה לפעולה

עוד נקודה מעניינת שבנט העלה בנאום שלו – על הצורך לחבר את התובנה (מחשבה) לפעולה ולעשות את זה כמה שיותר מהר.

אני מקבל אינספור פניות מאנשים עם "רעיונות טובים" שמנסים למכור לי את הרעיון שלהם.

האמת שכמה שהרעיון לא יהיה טוב, הוא לא שווה הרבה. לי עצמי יש מחברת שלמה של רעיונות טובים שלא עשיתי איתם (עדיין) כלום.

רעיון אינו שווה דבר אם לא מביאים אותו לידי מימוש.

מי שרוצה לקצר את הזמן שלו להצלחה – שיקצר את הזמן בין המחשבה שלו (הרעיון) לפעולה שלו למימוש הרעיון.

זה המתכון הבטוח להצלחה – ובמהירות.

למידה כל החיים

הלימודים אף פעם לא מסתיימים. רוב האנשים מפסיקים ללמוד עם סיום לימודיהם באוניברסיטה. הם חושבים שהם לא צריכים יותר ללמוד.

בעולם שלנו, זה מתכון בטוח להתאבדות.

מי שמפסיק ללמוד, לקרוא ולהתפתח פשוט נשאר מאחור. העולם שלנו אינו מפסיק להתפתח ולהתקדם. מי שמפסיק ללמוד נשאר מאחור.

העולם שלנו שייך לאלו שלומדים, מתקדמים ומתפתחים. לאלו שאינם מפסיקים לשפר את הכישורים והיכולות שלהם, הם אלו שיקבלו יתרון בעולם, הם אלו שגם יוכלו לנצל את היתרון הזה לטובתם.

אל תפסיקו ללמוד, אין זה משנה בכלל באיזה תחום. כל דבר שמעניין אתכם, שחשוב לכם, שמפתח את היכולות והכישורים שלכם.

כל דבר שהוא.

מאד שמחתי לראות סוף סוף מישהו בהנהגה שלנו שאומר דברי טעם (שיכולים אגב להישמע לא כל כך פופולאריים לחלק מהאנשים).

כמו תמיד – אשמח לקרוא כאן את התגובות וההערות שלכם על הדברים

שלכם,

ערן

9 תגובות

  1. מזמן לא קראתי מאמר בו אני מזדהה עם כל מילה. למאמר הזה חיכיתי! הגיע הזמן שמישהו יאמר את הדברים הללו. נכון ומעורר השראה. תודה.

  2. כמו שנאמר "אם אין אני לי, מי לי ,אם לא עכשיו אימתי. הצעד הראשון בדרך להשגת
    יעדים זה לקחת אחריות לגורלנו. אף אחד לא ייקח את האחריות הזאת, לא הממשלה ,
    או כל גורם דומה.

  3. יש סגנון של אנשים שתמיד רואים אחרים כעצמם, כולם צריכים להיות כמוהם, כולם יצליחו לפתור את הבעיות כמוהם וכו'
    זה סגנון תינוקי מסויים.
    האדם הזה הצליח במספר יוזמות ופתאום כולם צריכים להיות כאלו.
    די קשה לשמוע את "האמת" ממי שאמרה.
    כי, לדעתי הוא נציג ציבור שבוגד בצורה יומיומית בציבור שולחיו.
    ובקשר לטיעון המרכזי שלו – זה לא נכון.
    המדינה צריכה לגרום לכך שלכל אחד תהיה עבודה קבועה ומסודרת ולא בסגנון עובדי הקבלן שהם מעודדים כי זה נגד רוב האזרחים. ורוב העסקים החדשים נופלים….

  4. לערן שלום ושבוע טוב!
    בדרך כלל אני מסכימה כמעט עם כל דבר שאתה כותב. הפעם אני נאלצת להתנגד. החלק הנכון הוא שכל אדם צריך לקחת אחריות על עצמו, להתפתח ולנסות להרחיב את היכולות שלו בכל תחום, גם כלכלי. אבל, וזהו לב הבעיה לדעתי, אנחנו חיים במדינה ששודדת את כספי האזרחים והדברים ידועים. אנחנו משלמים סכומים לא הגיוניים עבור מיסים, עבור חשמל, מים, שלא לדבר על סל תצרוכת בסיסי לבית ועל דיור. יחסי ההון שלטון הידועים לשמצה מאפשרים את המשכיות המצב הזה ויש מיעוט שגורף לכיס שלו את הכספים של כולנו. נכון, זאת לא סיבה להתמסכן, זו לא סיבה להתלונן וזה מחייב אותנו לצאת לפעולה ולעשות דברים שישנו את המצב, אבל בכל אופן, זה לא מוריד את האחריות ואת רמת הפשיעה של אלו שמאפשרים את המצב הזה. הדברים נכונים שבעתיים כאשר מתייחסים לאוכלוסיות שלא מסוגלות לפעולות יזמיות- קשישים, מוגבלים וכדומה. כחבר כנסת וכשר אני חושבת שיש לו זכות לדבר על הדברים הללו רק במידה והוא פועל לטובת כלל האוכלוסייה שחלק גדול ממנה נמצא במצוקה כלכלית קשה ובידיו ובידי חבריו הדבר. לא בחלוקת כספים, זה טיעון דמגוגי זול, בפעילות להורדת מחירים, לפיתוח תעשייתי ועוד ועוד.

  5. אני מסכימה עם הנאמר בכתבה, עם כל מילה. ולחיים- זה נכון שהמדינה עושקת אותנו, האזרחים, יוקר המחיה הופך בלתי אפשרי נוכח השכר שעומד בעינו, ויחד עם זאת, האחריות של כל אחד ואחת מאיתנו לגבי עצמו והמצב בו הוא נמצא- עומדת בעינה. לכל האחד כמעט יש חלומות ומאוויים שהוא רוצה להגשים, וההבדל בין אלו שעושים ומגשימים לבין אלו שלא, הוא אומץ. לקום ולעשות. לבכות על המצב זה בהחלט לגיטימי אבל לא ממש משרת אותך. הדבר היחיד שמשרת אותנו הוא היכולות שלנו, הכשרונות וכל מה שיש לנו אומץ לתת לו ביטוי.
    ובנימה אופטימית זו…

  6. מסכימה עם אילת בכל מילה שכתבה.
    נכון, יזמות זה טוב וחשוב וקריטי, אבל אנחנו חיים במדינה שעושקת את אזרחיה ומעבירה את המסים והכספים רק לתאגידים ולחברות גדולות ומגדילה את העוני והרעב, לא מעבירה כספים שמגיעים ניצולי שואה, חיסלה דיור ציבורי שקיים בכל מדינה מערבית, חיסלה את החינוך ןהבריאות ועוד היד נטויה.

  7. בנט היקר

    מה עשו הפוליטקאים כנגד נערי האוצר ודומיהם הקופצים מהעגלה הציבורית הממונה על הרגולציה בביטוח בבנקים ובתאגידים והופכים בבת אחת יקירי הטייקונים.
    טייקונים ששואבים את עוצמתם מכספי הציבור.
    האם כולם יכולים להיות בסגנון חטוף ואכול (משכורת של מאות אלפי שקלים) כאשר עובד מוכשר ככל שיהיה לא יקבל אפילו עשירית ממה שחוטף ה"נער" לשעבר שחבר לאילי ההון.
    איך ייתכן שבעסק שלא נוצר מכספם של הטייקונים ולא קיבלו בירושה הם ימשכו משכורות שמנות מאוד בגיבוי הדירקטריון וכיערת הדבש מתרוקנת הם עוברים לחלת דבש אחרת.
    את ההפסדים שמנהלים דגולים אלו יצרו הם מורישים לעובדי החברות שאותם נטשו או תספורת שכל ציבור המשקיעים יסבסד אותה.
    האם שמענו אי פעם שמי מהחוטפים הללו החזיר משכורת שמנה בגין הפסדי הענק שגרם.

    לא כולם נולדו יזמים וגם היזמים לא ירויחו כלום ללא עובדים נאמנים ומסורים כך שאם כולנו נהיה יזמים התוצאה תהיה ש 2/3 מהיוזמות הנוכחיות נכשלות בשנה הראשונה אם יצטרפו אליהם אנשים שהיוזמה לא בוערת בעצמותיהם אחוז הנכשלים יעלה בודאי

  8. תודה לכל המגיבים..

    גם כאן בתגובות ניתן לראות את ההתפלגות של האנשים.

    יש כאלו שבוחרים להמשיך לקטר, להתלונן ולמצוא באחרים את הסיבה למה הם לא מצליחים או למה להם קשה להצליח.

    ויש אחרים שבוחרים לקחת אחריות.

    אפשר לומר גם שהכל נכון – שיקר לחיות בארץ, שיש שחיתויות… הכל נכון. אז מה?

    אם אקטר על כל אלו או אאשים את המצב הזה, האם זה ישנה במשהו את המצב שלי?

    ממש לא!

    קחו אחריות, ותפסיקו להתלונן… יכולים לקרוא פוסט רלוונטי בעניין:

    https://www.eranstern.co.il/?p=315

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה! ההרשמה שלך נקלטה

ברגע זה הרובוטים האוטומטיים שלנו שולחים אליך מייל אישור עם הרבה מידע חשוב על כל התוכן המשמעותי שניתן להפיק מהאתר שלי. 
חשוב לוודא שקיבלת את המייל הזה, לעיתים הודעות תקינות נכנסות בטעות לתיקיית הספאם או הקידומים, אז כדאי לבדוק אם זה לא הגיע לשם בטעות, ואם כן, למשוך את המייל לתיקייה הראשית בתוכנת הדואר שלך כדי שלהבא ההודעות יגיעו לשם.
איזה כיף שאתם כאן!

יש לי מתנה מדהימה עבורכם!

מיטב התכנים שלי זמינים לכם ללא עלות!

הם מחכים לכם כאן בלחיצת כפתור

רגע לפני שאתם עוזבים!

אני מזמין אתכם לקבל ממני את מיטב התכנים שלי ללא עלות!
הם זמינים לכם כאן בלחיצת כפתור

השאלה שלך נשלחה!