שלום חברים,
היום אני רוצה להזהיר אתכם. להזהיר אתכם משתי מילים מסוכנות ביותר בשפה העברית – "אני יודע!".
כמה פעמים שמעתם את עצמכם אומרים את המשפט הזה: "כן, כן… אני יודע!"?
זה יכול להיות כלפי רעיון ששמעתם, משהו שקראתם עליו בספר, משפט שחבר אמר לכם, עקרון שמישהו דיבר עליו…
מה שזה לא יהיה… אתם כבר שמעתם את זה בעבר, זה לא חדש לכם ואתם אומרים – כן, כן… אני יודע!
קורה לנו משהו מאד מסוכן כאשר אנו אומרים מיד, בצורה אוטומטית לחלוטין שאנו יודעים דבר מסויים. מה שקורה הוא שאנו לגמרי מזניחים ולעיתים אף מבטלים את הדבר ששמענו. או אם תרצו, אנו פשוט מתעלמים ממנו – כי הרי אנחנו כבר יודעים!
הדרך היחידה – אני חוזר – היחידה לבחון אם אני באמת יודע משהו היא לענות על השאלה: "האם אני חי כך את חיי?"
רוצים דוגמאות? בבקשה:
כולם יודעים שהעישון מזיק לבריאות. נכון? אך האם כולם חיים את חייהם כך?
כולם יודעים שכדאי לעסוק בפעילות גופנית ולאכול בריא… אבל האם הם אכן נוהגים כך?
כולם יודעים מה צריך לעשות כדי לשמר מערכות יחסים נפלאות בחייהם… אך האם כולם חיים את חייהם במערכות יחסים כאלו?
רבים יוכלו לומר לכם מה צריך לעשות כדי להרוויח הרבה כסף… אך האם הם אכן מרוויחים?
כולם יודעים שאין דבר מספק יותר מלעסוק במה שאתה אוהב… אז מדוע כה רבים נמצאים בעבודות שאינם אוהבים???
אז מה המסקנה?
אם אתם לא חיים את זה – אתם לא יודעים את זה! לא באמת.
ולפעמים אני נתקל באנשים שמשתתפים בסדנאות שלנו שאומרים לי, "אתה יודע, לא חידשת לי שום דבר…", אני שואל אותם "כלומר, אתם בוודאי חיים כך יום יום?", והתשובה שלהם, לא נעים להודות, היא "לא…".
האמת, זה לא נעים ולא פשוט להודות בכך – שאנו לא כל כך יודעים כמו שאנו חושבים שאנו יודעים. אבל אם אנו מספיק כנים עם עצמנו, אנו יכולים בפנים להודות בדבר – אני לא ממש חי את זה, כלומר אני לא באמת יודע.
ידיעה היא תוצאה של מודעות גבוהה יותר, וככל שהמודעות שלנו גבוהה יותר, כך גם התוצאות שלנו גבוהות יותר (מבטיח להרחיב על כך באחד הפוסטים הבאים).
עד גיל 32 לערך, הייתי בטוח שאני יודע הכל. הייתי בטוח שאני על המסלול הנכון, שאני בדרך הכי נכונה שיש, טיפסתי על סולם ההצלחה, ובמהירות. אבל בכל זאת – משהו בפנים, בהרגשה הפנימית שלי, לא נתן לי מנוח. זה לא משהו שחלקתי עם מישהו אחר, אבל פנימה בתוכי ידעתי שמשהו חסר, אבל לא הייתי מודע מה הוא.
ואז התחלתי להחשף לידע ולעקרונות שהכרתי אבל מעולם לא פעלתי על פיהם. פשוט התעלמתי מהם. חשבתי שאני יודע ומכיר אותם וזה מספיק. אבל לא היה שום שינוי בחיים שלי ובתוצאות שלי. וכל עוד חשבתי שאני יודע אותם, ונמנעתי מלהעמיק בהם – התחושה הפנימית המציקה לא השתנתה.
"אדם אינו יכול ללמוד את מה שהוא חושב שהוא יודע!"
השינוי החל ברגע שהתחלתי להשתמש בידע ובעקרונות הללו. כאשר התחלתי לחיות אותם יום יום ושעה שעה. והאמת היא – שלא הפסקתי מאז. גם היום, אני כל הזמן חוזר ולומד עוד ועוד ומקפיד ליישם עוד ועוד. התגמול הגדול על כך הוא התוצאות שאני משיג.
אז מה עושים עכשיו?
נתחיל בכנות. אתם לא צריכים להודות בפני אף אחד אחר, אבל בפני עצמכם, בתוכם פנימה – היו כנים עם עצמכם ושאלו את השאלות הבאות (אני מאד ממליץ לשבת עם דף ועט ולכתוב):
  • האם אני באמת חי את החיים שאני רוצה לעצמי?
  • מה הייתי משפר בחיים שלי? ובאילו תחומים?
  • כיצד יראו חיי בעוד X שנים מהיום אם אמשיך לחיות את חיי כפי שאני חי אותם היום?
ולאחר שעניתם על השאלות הללו, חישבו מה אתם יכולים לעשות כדי להיות במקום בו אתם באמת רוצים להיות… והאם אתם באמת יודעים את מה שנדרש כדי להיות במקום בו אתם רוצים להיות?
אם אינכם יודעים, באמת – אז מה אתם עושים עכשיו כדי לדעת? כדי להפעיל זאת בחייכם, היום?
הדבר המרגש ביותר מבחינתי הוא לראות את השינוי שמתחולל בחיים של המשתתפים בסדנאות ובתוכניות שאני מנחה. השבוע קיבלתי מכתב מאלי ספיר שהשתתף בסדנה שקיימתי ביוני 2009:

"ערן היקר!

מי מאמין שכבר עברה לה שנה מהסדנה שהשתתפתי בה. השנה האחרונה הייתה מאוד משמעותית עבורי וסידרה לי הרבה דברים בדרך החשיבה והיישום. אני מרגיש שהעתיד הקרוב מביא איתו פריצה גדולה עבורי.

רציתי לספר לכם על השינויים הרבים שעברתי בשנה האחרונה:

מהבחינה האישית התפתחתי מאוד בזוגיות וחציתי גבולות חדשים, בלי לפחד, עם אמונה בדרך בה אני הולך, וגם אם בסופו של דבר זה לא הסתדר זה הביא אותי למקום אחר.

שנים רבות סבלתי מרגל שטוחה ובחודשים אחרונים אף שקלתי ניתוח. החלטתי לקחת את העניין ברצינות. התחלתי לרוץ כל בוקר (פעם ראשונה מזה 41 שנה) וזה גורם לי להתמכר, המרחק הולך וגדל ואיתו גם השיפור באנרגיה והרצון לעשיה.

מהבחינה המקצועית: ניסיתי כמה דברים שלא הצליחו ולא דאגתי, פשוט הבנתי שזה לא הדבר הנכון. היום מצאתי לי את הנישה הנכונה ללמד זוגות לטפל אחד בשני בטיפול אותו יצרתי, הפידבק מצויין והסדנאות הולכות וצומחות. אני עדיין מפתח כמה כלים נוספים שיראו אור בקרוב, הכל אפשרי!

האמת שהשינוי הגדול בא אחרי שחזרתי על הסדנה פעם שניה, החלומות גדלו משמעותית ואני יודע שהם יגדלו עוד.

– אלי ספיר, מגע בקצב בגוף
אם תקראו לעומק את מה שאלי כתב, תוכלו לראות בדיוק את המשמעות של "לדעת משהו" באמת. אלי לקח עקרונות חשובים מהסדנה והחל להפעיל אותם בחייו, וגם כאשר דבר כזה או אחר לא פעל בדיוק כמו שחשב תחילה, הוא המשיך לנסות עד שקיבל את התוצאות הרצויות מבחינתו.

ומה אתכם? האם אתם באמת רוצים לדעת?

שלכם,
ערן

11 תגובות

  1. היי ערן,

    מאוד התחברתי לדבריך…לפני כמה שנים, צפיתי בסרט דוקומנטרי על אדם אשר היה חולה במחלת שרירים, ובסרט הבן שלו שאל אותו:"אבא, מה זה חכם??" ואבא השיב: "חכם הוא אדם שיודע שישנם דברים שהוא לא יודע"….ומבחינתי זה אומר שישנם דברים שאנחנו יודעים אותם אך לא מתייחסים לידע הזה, ישנם אנשים אשר בעלי ידע, והידע הזה מהווה להם כוח ויצירה של חיים מלאים, משגשגים ומוצלחים.
    החכמה בעיני היא לא רק לדעת, אלא לדעת בנוסף איך כל אחד לוקח את אותו הידע ומתעל אותו לחייו…האם כל אחד שיודע אכן צובר כוח ויוצר משהו איתו….מעבר לזה, כל אחד אוהב להיות"אוברחוכם"…אנחנו כל כך אוהבים להיות יודעים ולהיות צודקים…זה נותן לנו אגו…..ונשאלת השאלה מה אנו רוצים-אגו או כוח??

  2. היי ערן

    חז"ל לימדו אותנו כלל מאוד מעניין והתואם את דבריך: 'למד לשונך לומר איני יודע'. במילים אחרות: התרגל לומר איני יודע. לומר זאת זה מאמץ ולפעמים מאמץ לא הכי קל. אלא שהדברים אינם כה פשוטים כפי שהם נראים על פניהם שכן במקום אחר למדנו כי אחת ההגדרות של תלמיד חכם הינה ששואלים אותו כל דבר ואפילו בדבר שמקור הדברים מצוי במקום נידח ובכל זאת הוא יודע להשיב ויתר על כן הוא אפילו חיב להשיב. שנים רבות תהיתי כיצד מתישבים הדברים ומסקנתי היתה שהמצב הכי לא נוח לאדם לומר על משהו שאינו יודע הוא המצב בו האדם באמת אינו יודע…
    במצב זה עליו להשקיע הרבה אנרגיות ועבודה עצמית על מנת שיגלה תעצומות נפש לומר, קודם כל לעצמו, איני יודע. זה לא קל.
    כאשר הוא יודע ומטעמים של ענווה וצניעות הוא אומר איני יודע, זו לא חכמה גדולה. החכמה היא כאשר באמת אינו יודע.
    ממה נובע הקושי? שני מניעים עיקריים לכך והשלובים זה בזה: האחד הוא הגאוה. איני יודע? וכי יתכן הדבר? בטח שאני יודע……והגורם השני הנו האגוצנטריות, ראית העולם מנקודת מבט חד סיטרית, מנקודת המבט של האדם עצמו ללא חשיבה על החברה הסובבת.
    הרבה עבודה אישית נדרשת לכך, הרבה עוצמה והרבה העצמה. לא אומר שאני יודע, אך אני משער כי בסדנאות שלך ישנה עבודה על כך…..
    המשך יום טוב ושבוע טוב
    להתראות
    אבי

  3. ערן בוקר טוב,
    כמשתתפת ב"קוד המנצח" אני יכולה בהחלט להעיד שלקחתי המון.
    השינוי הגדול כאשר זמן מה לאחר הסדנא החלטתי ללכת לחדר כושר. שנים שלא הייתי שם, ותמיד התחמקתי ואמרתי "אז מה אני הולכת ברגל.." אבל בסדנא קיבלתי תובנות וחיזוקים. והאמת שהלכתי לחדר כושר עם חברה "רק לבדוק את השטח" לראות את המקום, את המלתחות.. להרגיש את האוירה.. ואז תוך כדי קרה דבר ממש מדהים פשוט הרגשתי שאני רוצה להיות שם. פתאום נזכרתי איך בסדנא דיברתם על הבריאות ואיך זה חשוב וצעד קטן אחד לעשות. פשוט נרשמתי. והיו לי שבועיים לשנות את דעתי ולצאת מהתוכנית וכן, מצאתי את עצמי חושבת על זה. מה השתגעתי? עכשיו התיק הזה של מכון כושר. אבל המשפטים והמילים ששמעתי בסדנא היו חזקים והשפיעו. עובדה, אני כבר חצי שנה מתעמלת בין 3-4 פעמים בשבוע ושיפרתי את הכושר הגופני והבריאותי שלי. והכי יפה בכל זה זו ההתמדה!!!!!

    דבר נוסף שהבנתי בסדנא שבה השתתפתי היא לראות את ההזדמנויות. לבוא ככלי ריק ולקבל.
    כאן זה מתחבר ל"אני יודע".
    אני תמיד חושבת שידע זה לא קונץ. כולנו יכולים לרכוש ידע ובכמויות בלתי נדלות היום בעידן השפע האינטרנטי. העולם פתוח בפנינו.
    לדעת הכוונה לעשות.
    אחרי שאנחנו עושים סימן שאנחנו יודעים. ככה אני חושבת

    אני רוצה לציין בפניך עוד דבר גדול.
    לסדנא הקודמת הבאתי את בני בן ה16. לכאורה ישב , הקשיב ולא עשה עם זה דבר. כלומר, לא למד.
    אבל, פתאום אני רואה בהתנהלות שלו מולו, מן רוגע כזה, מן חשיבה נוספת והוא גם משתמש ושואל אותי "האם זה מקדם אותך?" סימן שהילד למד משהו!
    ישבנו ודיברנו על משהו שרציתי לעשות והתלבטתי ואז הוא בדרך בוגרת ומאוד מפתיעה אמר לי את המשפט הזה.
    מאיפה זה בא לו? מהסדנא כמובן!

    זהו, אני מאחלת לכם המון הצלחות בסדנא המדהימה הזאת שממש לוקחת את האנשים רחוק!
    תודה רבה!
    בלה עברון 052-4892900

  4. ערן שלום.
    אין לי צל של ספק שכל מה שכתבת או הבאת כדוגמא הם נכונים. ממש צר לי אך לא אוכל להגיע גם אם רוצה אני וזהו, השלמתי שהשנה המיוחדת שלי הלכה לאיבוד במקצת.
    נכון, לא במאה אחוזים אך בכל אופן תודה על הקשר והדברים המעניינים.
    ר.ק.

  5. ערן יישר כוח על דברים אלו. אני היום נמצא בזכות דברים שכאלו שכתבת בעבר, ובזכות הרצאות שלך, במקום ובנקודה שלא הייתי חולם עליה לפני שנחשפתי לתכנים שלך, לרבות העובדה שאני עצמי היום מאמן, והגישה שלך גם באה לידי ביטוי עם המתאמנים שלי. זהו פוסט שאם היה צריך לשלם עליו סכום כדי לקרוא אותו, אני לא הייתי חושב פעמיים, כי יש בו ערך רב מאד שצריך להטמיע במחשבה ושנוגע לכל כך הרבה אנשים אפילו המצליחים שביננו במידה לא מבוטלת ובתחומים שונים בחייהם. אני בכלל לא מתפלא על המכתב שפירסמת כאן, כי זהו אפילו מכתב צנוע לפי דעתי, ואם אני אפרסם את החלק שלך בהתקדמות שלי, אז תיהיה כאן מגילה. כל כך מודה לך ותמשיך להעשיר אותנו עוד ועוד. בתודה יניב ידיד.

  6. תודה רבה לכל המגיבים והתגובות.

    עלה כאן בכמה מהדברים שכתבתם עניין האגו – וזה נכון מאד! לא הרבה אנשים יהיו מוכנים להודות שהם אינם יודעים דבר מסויים… בשביל זה צריך לוותר על האגו!

    בלה ויניב – תודה רבה על הדברים החמים!

    ערן

  7. שלום ערן.

    ראשית כל, ידע שלא עושים איתו שום דבר, כלומר לא מיישמים, לא שווה
    שום דבר.
    אנחנו אף פעם לא יודעים הכל,אמנם יש תקופות בחיינו, שאנחנו משלים את עצמנו, שאנחנו יודעים הכל.
    תמיד יש עוד מה ללמוד, ואפשר ללמוד כל החיים .הידע שקיים הוא עצום כמעט ללא גבולות ומתרבה מיום ליום.
    כדי להיות מעודכנים ואיניים מאוד רצוי ללמוד ולהתעדכן כמה שאפשר יותר.

  8. שלום ערן,
    מסכימה ומתחברת לדבריך, אבל גם אם עדיין לא תמיד ניתן לחיות וליישם את החזון/ החלום לחיים נכונים – טוב שיש למה לשאוף ולחלום לקראת, מתוך אמונה ועשייה יומיומית לשינויים לקראת המטרה.
    כפי שבטאתי זאת בשיר שכתבתי ואני מצרפת אותו

    כוחו של חלום/* אסתי קושמרו אברהם

    אדם חולם לו ומדמיין
    מדמיין לו וחולם,
    מנסה לתכנן לו את שיהיה
    בין אם יהיה או לא יהיה.
    חולם לו אין סוף חלומות
    ומדמיין לו דמיונות..
    חלק מחלומותיו-
    מתגשמים הם,
    ואילו אחרים- בגדר חלום
    (עדיין) נותרים הם,
    חלום שנותן פתח לתקווה
    שמעניק לחיים משמעות ואהבה,
    שנותן כוח להמשיך ולהתמודד
    ועוזר לא פעם ברגעי קושי להתעודד.

    *מתוך ספרי "רוח וחומר ומה שביניהם"

  9. פעם שמעתי שיש 4 דברים:

    1. אני יודע שאני יודע.
    2. אני יודע שאני לא יודע.
    3. אני לא יודע שאני יודע.
    4. אני לא יודע שאני לא יודע.

    😉
    כל טוב,
    שמחה

  10. ערן היקר!
    שמח מאוד להיות חלק ממשפחת קוד המנצח!
    תמשיכו להצליח ולפרוץ גבולות.אני את שלי פורץ כבר בגדול ומאחל שתעזרו לרבים נוספים לפרוץ ולהתקדם.
    המשפט שתמיד הולך איתי בזכותך " העולם אינו מתגמל אנשים עם מה שהם יודעים אלא עם מה שהם עושים עם מה שהם יודעים" .

    אלי ספיר
    סדנאות שיאצו לזוגות ורפואה משלימה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה! ההרשמה שלך נקלטה

ברגע זה הרובוטים האוטומטיים שלנו שולחים אליך מייל אישור עם הרבה מידע חשוב על כל התוכן המשמעותי שניתן להפיק מהאתר שלי. 
חשוב לוודא שקיבלת את המייל הזה, לעיתים הודעות תקינות נכנסות בטעות לתיקיית הספאם או הקידומים, אז כדאי לבדוק אם זה לא הגיע לשם בטעות, ואם כן, למשוך את המייל לתיקייה הראשית בתוכנת הדואר שלך כדי שלהבא ההודעות יגיעו לשם.
איזה כיף שאתם כאן!

יש לי מתנה מדהימה עבורכם!

מיטב התכנים שלי זמינים לכם ללא עלות!

הם מחכים לכם כאן בלחיצת כפתור

רגע לפני שאתם עוזבים!

אני מזמין אתכם לקבל ממני את מיטב התכנים שלי ללא עלות!
הם זמינים לכם כאן בלחיצת כפתור

השאלה שלך נשלחה!