ערן שטרן | הספר “להגשים” | מימוש אישי וכלכליחג פורים שמח חברים!

בשבועות האחרונים כתבתי כאן על המנהיגות החדשה והאפיינים של המנהיגים החדשים והנה הגיע חג הפורים ומספק לנו דוגמה נפלאה שאפשר ללמוד ממנה.

בחודשים האחרונים אני משתתף בתוכנית יחודית שנקראת "תנ"ך למנהיגים" שמוביל אשר קרימלובסקי. עבורי זו הזדמנות מדהימה להיחשף לתובנות ועקרונות מעולם ההתפתחות האישית והאנושית דרך הספר הכי נמכר בעולם 🙂

סיפור מגילת אסתר הוא דוגמה נפלאה שממחישה בעיני את העקרונות של המנהיגות החדשה שאני מדבר עליה.

השינוי שעושה אדם ממקום של קורבן בחיים שלו, אחד שנגרר אחרי אחרים, שמובל על ידי סיבות ונסיבות החיים, למקום של אדם שמוביל שינוי בחיים שלו, בחיים של הסובבים אותו ובעולם כולו.

לפני מספר ימים, במהלך ארוע מיוחד שערכתי ללקוחות נבחרים שלי, סיימתי את המפגש בסיפור המגילה מהזווית הזו – מקורבן ליוצר.

מוזמנים להאזין כאן, ולקרוא אח"כ בהמשך…

)

תודתי נתונה לאשר קרימלובסקי על השיעורים הנפלאים שהוא מעביר לי ולדר' יעל שמש שהשתתפה במפגש ותרמה את חידודיה והדיוק שלה לדברים שלי.

את סיפור המגילה אתם מן הסתם מכירים, אבל ישנם כמה דגשים מעניינים בסיפור שכדאי לציין ולשים אליהם לב.

הסיפור מתחיל להיות מעניין כאשר אחשוורוש סילק את ושתי מלהיות אישתו, וכעת אחשוורוש צריך מחליפה למלכה. לשם כך הוא עורך אודישנים "מי תהיה המלכה הבאה?". האודישנים אינסופיים, הם נמשכים כמה וכמה שנים במהלכן מגיעות כל הבתולות יפות המראה להרמון מיוחד עליו אחראי שר מיוחד, וכל יום מתקיימים אודישנים ומבחנים, למי יש את הפוטנציאל להיות המלכה הבאה?

מסופר לנו שאסתר נלקחה להרמון הזה על ידי שליחו של המלך.
היא גם תודרכה על ידי דודה, מרדכי שלא לחשוף את מוצאה היהודי.
בהמשך האודישנים, כידוע, אסתר זכתה למצוא חן בעיני המלך יותר מכל הנשים האחרות, והיא נלקחה שוב על ידי לארמון המלך ושם הומלכה על ידי אחשוורוש.

למעשה כל הזמן הזה, אסתר נמצאת בתפקיד פאסיבי ביותר, היא נלקחת על ידי אחרים, ועושה מה שהאחרים אומרים לה לעשות או מצפים ממנה לעשות.

את המשך הסיפור אתם מן הסתם מכירים… המן נכנס לתמונה ומבקש להשמיד את העם היהודי…

אז היהודים התחילו לנהוג מנהגי אבלות וגם מרדכי לבש שק ואפר על ראשו וחזר לשבת בשער המלך. דבר שלא ייעשה אגב, מה פתאום לשבת בשער המלך עם שק ואפר? הידיעה על מרדכי מגיעה לאוזני אסתר, כעת כבר המלכה, מספרים לה שמרדכי יושב בשער המלך לבוש שק ואפר על ראשו. "מה פתאום שהוא יישב כך בשער המלך? זה בכלל לא מקובל" היא אומרת ושולחת אליו בגדים אבל הוא לא מוכן לקבל אותם. היא שולחת אליו שליח על מנת לברר מה קרה, ומרדכי מבקש מאסתר "את הכי קרובה למלך, תצילי אותנו, יש לך תפקיד" אבל אסתר מהססת "זה בלתי אפשרי, אתה לא הולך למלך ככה סתם", היא אומרת "אתה בא למלך רק אם הוא קורא לך, אף אחד לא בא למלך בלי שהוא נקרא אליו, אין לי את הכוח הזה… עבר חודש מאז שנקראתי אליו, אולי אני כבר לא היפה בעיניו?" .

אפילו בשלב הזה, אסתר עדיין מסרבת לקבל עליה את התפקיד של מצילת העם היהודי. למרות היותה המלכה, היא חוששת לגורלה ומסרבת.

אבל מרדכי חוזר ואומר לה "יש לך תפקיד, את לא סתם הגעת לארמון ולמקום שאת נמצאת בו, יש לך תפקיד להציל את העם שלך".

פה מתרחשת התפנית בעלילה, ואסתר הופכת מקורבן ליוצר.

מאשה לא ידועה שרק עושה את מה שמרדכי או האחרים אומרים לה לעשות, מאשה פאסיבית שנלקחת לבית המלך והופכת בעל כורחה למלכה היא הופכת למלכה אמיתית השולטת במצב ומנהיגה את הפיתרון לשואה העומדת להגיע על עם ישראל .

ומתי זה קרה?

כאשר היא הבינה שאם היא לא תהפוך לשחקנית על המגרש מישהו אחר יעשה את העבודה והיא תאבד לנצח. וככה אומר לה מרדכי "רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו" – כלומר, אם לא את תעשי את זה, מישהו אחר יעשה את זה, אבל את תאבדי.

אסתר מקבלת על עצמה את התפקיד, ונוצר כאן היפוך תפקידים מעניין, כאשר היא מנחה את מרדכי ואומרת לו לכנס את כל היהודים בשושן ולהנהיג 3 ימי אבלות וצום.

היא גם מבינה שעליה לנקוט בדרך פעולה לא שגרתית שיכולה להיות אף מסוכנת עבורה. לפנות אל המלך מבלי שהוזמנת אליו זה עניין לא פשוט מחליטה פשוט להגיע בלי שהוזמנה ואומרת "כאשר אבדתי אבדתי" משום שהיא לא יודעת אם הוא יקרא לה או לא, אם היא מופיעה בפני המלך מבלי שהוא קרא לה, זה יכול להיות סופה.

היא גם בונה אסטרטגיה שלמה כיצד לגרום למלך להסיר את הגזירה מעל העם היהודי, ולשם כך משתמשת בהבנתה את טבע האדם, ובעיקר את טבעו של אחשוורוש כדי ליצור סכסוך בינו לבין המן, מה שמוביל לסופו הידוע של המן תלוי על העמוד שהוא עצמו הכין למרדכי.

אסתר היא דמות מתפתחת במגילה, בהתחלה היא מוצגת כקורבן: היא נשמעת לגברים שמסביבה, מודגש שהיא עושה את מה שמרדכי מצווה עליה, היא לא מגלה את עמה ואת מולדתה.

אבל ברגע שאסתר מקבלת על עצמה את התפקיד ומסכימה לסכן את נפשה, אנחנו עדים להתפתחות שלה ולמנהיגות החדשה שהיא מפגינה.

ואיך כל זה רלוונטי עבורכם?

אני מאמין שלכל אחד מאיתנו יש תפקיד. גם אם עדיין לא הבנו או זיהינו את התפקיד הזה הוא קיים. כמו אצל אסתר, הוא יכול להתגלות, ודווקא בזמנים קשים, כאשר אנו מתמודדים עם אתגרים ומשברים, זה המקום שלנו להפגין מנהיגות ולקחת על עצמנו אחריות.

אין שום ברכה ותוחלת להמשיך להיות בתפקיד הקורבן. קורבנות נשארים קורבנות. הם אינם משפיעים על עתידם ועל גורלם. העולם שייך לאלו שלוקחים אחריות על עתידם, לוקחים את המנהיגות בידיהם ויוצרים שינוי בחייהם.

יש לכך מחירים, לעיתים יש לקחת סיכונים כפי שלקחה על עצמה אסתר. אבל התגמול שמחכה בצד השני לעולם יהיה גבוה יותר.

אז צאו והנהיגו את חייכם, השפיעו על עצמכם ועל העולם שסביבכם – כי אם אתם לא תעשו זאת, כדברי מרדכי לאסתר: מישהו אחר יעשה זאת ואתם תאבדו.

כתמיד אשמח להערותיכם ודעותיכם כאן בבלוג, ומי שמעוניין לכתוב לי באופן אישי מוזמן לכתוב ל- [email protected]

חג פורים שמח!
ערן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה! ההרשמה שלך נקלטה

ברגע זה הרובוטים האוטומטיים שלנו שולחים אליך מייל אישור עם הרבה מידע חשוב על כל התוכן המשמעותי שניתן להפיק מהאתר שלי. 
חשוב לוודא שקיבלת את המייל הזה, לעיתים הודעות תקינות נכנסות בטעות לתיקיית הספאם או הקידומים, אז כדאי לבדוק אם זה לא הגיע לשם בטעות, ואם כן, למשוך את המייל לתיקייה הראשית בתוכנת הדואר שלך כדי שלהבא ההודעות יגיעו לשם.
איזה כיף שאתם כאן!

יש לי מתנה מדהימה עבורכם!

מיטב התכנים שלי זמינים לכם ללא עלות!

הם מחכים לכם כאן בלחיצת כפתור

רגע לפני שאתם עוזבים!

אני מזמין אתכם לקבל ממני את מיטב התכנים שלי ללא עלות!
הם זמינים לכם כאן בלחיצת כפתור

השאלה שלך נשלחה!