שלום חברים,
 
זהו, אנו כבר ב-2011. ובניגוד אולי לתפיסה הרווחת שככל שאנו "מזדקנים" אנו מאבדים משהו, אני מאמין שכל שנה חדשה שמתחילה תהיה טובה יותר מזו שלפניה. לפחות כך אני מתכוון לחיות את חיי. וברוח התפיסה הזו, חשבתי על כמה טיפוסים של אנשים, וכיצד התפיסות שלהם והגישה שלהם לחיים תשפיע לגמרי על האופן שבו 2011 תהיה עבורם.
 
אם הייתי צריך לתמצת למשפט את מה שאני עושה בעולם הזה, אז אני רואה את התפקיד שלי ושל החברות שלי כך: אנו עוסקים בלהזיז אנשים. אני לא מתכוון לחברת הובלות, אלא לגרום לאנשים לזוז בחיים שלהם, לזוז ולצאת מאזורי הנוחות שלהם, לזוז, לנוע ולפעול לעבר ההגשמה שלהם. ובעיקר לזוז להיות אנשים מסוג מסויים. מה הוא הסוג המסויים הזה של האנשים שאני מתכוון אליהם?
 
הנה לפניכם ריכוז של הטיפוסים השונים – קראו זאת בעיון, ובסיום החליטו איזה סוג של אדם אתם בוחרים להיות. זה אולי יצא לי קצת "נשכני" הפעם, אבל כפי שאני רואה את זה – זה בדיוק התפקיד שלי!
 
בזבזן או משקיע
 
לא אני דווקא לא מתכוון להתנהלות הכלכלית והכספית שלכם, למרות שגם בתחום הזה כמובן שישנו הבדל מהותי בין שני הטיפוסים ובתוצאות שלהם. אני דווקא מתכוון לאופן שבו אנשים חיים את החיים שלהם.
 
התנהלות טיפוסית של בזבזן תהיה להתעורר בבוקר, הכי מאוחר שהוא יכול להרשות לעצמו לקום, לקום עייף, להתארגן ולצאת מהבית לעוד יום של עבודה שהוא לא ממש אוהב, לעשות שם את מה שהוא חייב לעשות שם, ובדרך כלל את המינימום ההכרחי כדי שלא יפוטר מעבודתו.
 
לחזור הביתה, לעשות מה שהוא "צריך" או "חייב" לעשות כשהוא מגיע הביתה, ובדרך כלל יסיים את יומו מול קופסה מרצדת שמקרינה תכנים מסוגים שונים ומשונים שאולי מספקים לו בידור רגעי (אין דבר משעשע יותר מאשר לצחוק על שטויות שאנשים אחרים עושים – לא?) אבל לא ממש תורמים לו, עד שפשוט ירדם.
 
וכך זה חוזר על עצמו גם למחרת ובימים שלאחר מכן. באופן כללי הוא יבזבז את ימיו ואת חייו מיום ליום.
 
לעומתו המשקיע יזנק ממיטתו מוקדם בבוקר (בדרך כלל בחמש או בשש) כשהוא מלא אנרגיה ונרגש לקראת עוד יום. הוא ישקיע את השעה או השעתיים הראשונות ביום שלו בנכס החשוב ביותר והמניב ביותר בחייו – בעצמו! אולי הוא יקרא משהו מעצים, אולי יעסוק במדיטציה או בדמיון מודרך, יתכנן את יומו ואת המטרות שלו לשנה הקרובה, יצא לפעילות ספורט כזו או אחרת.
 
בשעה שבע בבוקר הוא כבר יהיה מוכן לעוד יום מרגש בו הוא יצא לעסוק בדברים שהוא אוהב לעסוק בהם. בגלל שהוא עוסק במה שהוא אוהב הוא גם דואג באופן מתמשך ושוטף לפתח את עצמו ואת היכולות שלו בתחום הזה, הוא ילך לקורסים, סדנאות ויקרא ספרים שמעוררים אותו לפעולה ומעצימים אותו.
 
במהלך היום הוא יפגוש אנשים דומים לו, אנרגטיים, ובעלי שאיפות גבוהות איתם הוא יוכל לשוחח בהתלהבות על ההתקדמות שלו, לקבל מהם משוב יקר ערך שמקדם אותו.
 
בדרך כלל בערב לפני שהוא ילך לישון הוא יקרא עוד ספר מעניין או שיאזין להרצאה מרתקת. כמובן שהוא גם ילך לישון מוקדם כי הוא מתעורר מוקדם בבוקר.
 
המשקיע כשמו כן הוא – הוא משקיע בעצמו. הוא לומד, מתפתח, מתקדם, מקבל יעוץ ועזרה מאנשים אחרים, ובעיקר – הוא פועל, הוא עושה פעולות שמקדמות אותו, באופן יום יומי, אל עבר המטרות שלו.
 
חובבן או מקצוען (התזוזה מסקרן מזדמן לתלמיד שקדן)
 
כל אחד מאיתנו צריך לבחור איזה סוג של טיפוס הוא, במה שהוא עושה, במקצוע שלו, בקריירה שלו, בניהול הפיננסי שלו, במערכות היחסים שלו, בבריאות שלו ובהגשמה שלו – האם אני חובבן או מקצוען.
 
האנשים ששואפים להצלחה גדולה, לרווחים גדולים בחייהם, אבל מסרבים להתמחות בתחום ידע מסויים, ביכולות מסויימות שלהם, ובמקום זאת בוחרים לבזבז את זמנם על פעילויות שאינן מקדמות אותם, לא יתקדמו ממש בחייהם.
 
אין זה סוד שהאנשים שנמצאים בקצה העליון של פירמידת ההצלחה, הם תלמידים שקדנים. האנשים המצליחים (וגם העשירים) ביותר שאני מכיר, הינם תלמידים רציניים ביותר, בדרך כלל של חלק, אם לא כל, התחומים הבאים: עסקים, כספים, הצלחה, התפתחות אישית, פסיכולוגיה ופילוסופיה. הם מקצועיים בלמידה שלהם. והם שואפים להיות מקצועיים בכל דבר שהם עושים.
 
אחרים לעומתם אינם באמת שואפים להיות הכי טובים בתחומם, או ללמוד לעומק את התחום בו הם עוסקים ואת התחומים הקשורים להצלחה שלהם.
 
זו הסיבה אגב שספורטאים מקצועיים למשל, מבלים לעיתים ימים ושבועות בצפייה בצילומים של הביצועים שלהם, מאפשרים לאנשים אחרים (שנקראים מאמן) לתת להם ביקורת כיצד להשתפר, ומתאמנים שוב ושוב ושוב כדי לשפר את המקומות הדרושים שיפור אצלם.
 
כמה אנשים אחרים אתם מכירים שנוהגים כך?
 
נסיבתי או מכוון
 
ההצלחה אינה מקרית. ובאותה מידה ואופן בדיוק גם הבינוניות או הכשלון אינם מקריים.
 
מי מכם שמכיר אותי ועוקב אחר הדברים שאני עושה לאורך זמן מן הסתם יכול לשים לב כי כל הדברים שאני עושה הינם מכוונים. כמעט הכל מכוון וישנה כוונה וחשיבה מאחוריו. מי שטרח ללמוד לעומק את פילוסופיית ההצלחה יודע כי ההצלחה אינה מקרית. הצלחה הינה תוצאה של מחשבה מכוונת, התנהגות ופעולות. אין כאן מקריות.
 
אנשים מכוונים ובעלי כוונה אינם ממתינים לנסיבות כאלו ואחרות שיקרו בחייהם – הם יוצרים את הנסיבות בחייהם (ותודה לג'ורג' ברנארד שואו שהיטיב לנסח את זה). ככל שהם מכוונים יותר, הם מצליחים יותר. נקודה.
 
ואפשר לתמצת זאת לשתי אמונות בסיסיות השונות מהותית אחת מן השניה. להאמין בעצמך או להאמין במקריות ובנסיבות מעבר לשליטתך.
 
האמונה השנייה משמשת כתרוץ נפלא לכל אדם שאין לו השגים משמעותיים, או שמעדיף להאשים את הנסיבות, האחרים או הסביבה במצבו "האומלל".
 
ככל שהאמונה הראשונה חזקה יותר, וככל שהפעולות שלכם מעידות על האמונה הזו, כך גם ההצלחה והתוצאות שלכם יראו.
 
בעבודה שלי ובמה שאני עושה, אני שואף להזיז אנשים כמה שיותר לכיוון של היותם אנשים בעלי כוונה, בתפיסת העולם שלהם ובהתנהגות שלהם. התזוזה הזו לטעמי, היא כנראה החשובה מכולן.
 
מעבד לאדון
 
העבדות אולי כבר כמעט ואינה קיימת בעולמנו, אבל אנשים רבים עדיין חיים כשהם משעובדים לאדונים רבים, שהם לא הם עצמם. הם משעובדים להרגלים שאינם מקדמים אותם, לעשייה שאינה תורמת להם, לסביבה שמפריעה ומקטינה אותם, לאמונות מעכבות או דימוי עצמי נמוך. לא תמיד קל להשתחרר מן העבדות הזו, אבל העבדות הזו הינה בחירה.
 
הנסיון שלי ושל אלפי אחרים שליוויתי לאורך השנים מעיד על כך או שאתה אדון לגורלך או שאתה עבד. אתה לא יכול להיות אדון בתחום אחד בחייך ועבד באחר. אנשים שתופסים את עצמם כאדון בחייהם, פשוט אינם יכולים לסבול לחיות יותר במצב של "עבדות".
 
אז מה עושים כעת?
 
אם זיהיתם את עצמכם כאחד מהטיפוסים הללו (או את כולם) ואתם שואלים האם ניתן לעשות משהו מעשי עם זה – התשובה היא כן! בהחלט! קחו דף לבן, רשמו עליו את חמשת התחומים החשובים בחייכם: קריירה, יחסים (משפחה, זוגיות, חברים וכו'), כסף, בריאות, והגשמה.
 
בכל אחד מן התחומים הללו, דרגו את עצמכם בין 1 ל-10 – עד כמה אתם משקיעים, מקצועיים, מכוונים ואדון של החיים שלכם בתחום הזה. היו כנים ואמיתיים עם עצמכם.
 
אם יש לכם חבר קרוב, מאמן או מנטור שעליו אתם סומכים, בקשו ממנו שידרג אתכם גם הוא. השוו את הדירוגים שלכם. אם יש לכם דירוג נמוך יחסית – שם ההזדמנות הגדולה להשתפר. שאלו את עצמכם – למה אני נמצא כאן? מדוע דירגתי את עצמי ככה? מה הביא אותי לשם?
 
וכמובן מיד אחר כך שאלו את עצמכם: איזה שינויים יביאו אותי גבוה יותר לכיוון ה-10? איזו עזרה אני יכול לבקש? במי אני יכול להעזר? איזה ידע חסר לי שאני יכול להשלים?
 
תבחרו משהו מהרשימה שלכם והתחילו לעבוד עליו – בצורה מכוונת, שאלו את עצמכם – כיצד מקצוען היה נוהג כאן – ונהגו כך בדיוק!
 
מאחל לכם ש-2011 תהיה השנה הטובה ביותר בחייכם (עד כה) ושהשנים הבאות רק ילכו וישתפרו!
 
כתמיד אשמח לתגובותיכם!
 
שלכם,
ערן
 

15 תגובות

  1. יפה ונכון. אבל יש עוד שיטה שעובדת

    שיטת 40 השאיפות הכי פרועות או 10 שאיפות חדשות ביום.
    מלאו דף בלפחות 40 שאיפות ורעיונות להצלחה ולביצוע הכי מטורפות
    הכי הזויות שיש. הניר סובל הכל.
    אחרי כן מיינו את הכי אבל הכי ראליות, והתחילו להגשים אותן.

    תתפלאו עד כמה זה יעיל

  2. נכון ולא נשכני בכלל, אבל בצד הדברים יש גם הערת אזהרה – לשמור על איזון, להיזהר שמכוונות השקעה ומקצוענות בתחום אחד לא יגרמו להזנחה של תחומים אחרים, לא להיות קיצוני, לדעת גם לוותר לעצמך לפעמים (כן, לפעמים לבהות בקופסא המרצדת במקום לקרוא עוד ספר זה מה שצריך באותו רגע). גם לקום ב-5 בבוקר לא מתאים לכל אחד. פעם ניסיתי את זה, גרם לי להיות עייף פיזית כל היום. 5 בבוקר זה זמן השינה הכי עמוקה, למה לוותר עליה ?
    שנה טובה ומעצימה.

  3. הטיפוס המשקיע והמוצלח הנ"ל ( לא אני לצערי ) מה אין לו חשק לפעמים לשבת מחובק מול הקופסא המרצדת עם אישתו/אהובתו וסתם לראות איזה סרט נחמד ומרגש כן סתם מרגש או מצחיק ללא כל מטרה מה אין לו חשק להתבדר קצת לשתות משהו עם חברים או סתם להתבטל. בקיצור כדאי לא להגזים עם השאפתנות כמו שאמר מי לפני איזון

  4. שלום עירן
    חלוקה יפה לאפיונים של איפוסים מסוימים,בחיים לרוב אין את הטיפוס הטהור עם המאפיינים הספציפים.לכל אדם בדרך כלל יש קצת מזה וקצת מהשני,וגם לאדם עצמו ישנן תקופות בחייםת שפעם הוא נוטה יותר לטיפוס כזה ופעם לטיפוס האחר.
    כדי להזיז אנשים לצאת מאזורי הנוחות שלהם, לנוע קדימה,
    צריך שהאדם עצמו ירצה ויחליט לעשות זאת, ואתם יכולים לעזור לות בזה שתכניסו אותו למוטיבציה, ולהראות ולהדריך אותו בדרכו להצלחה.

  5. שלום לכולם
    האם אני משקיען? האמת היא כן .
    מצא חן בעיני המושג להזיז אנשים (אתה מזיז אותם) ולאחר מכן הם זזים …
    החלוקה של הטיפוסים מעוררת אצלי שאלה, אם הייתי מציעה לשני הטיפוסים לצלם את עצמם, ליצור דיוקן עצמי, מי מהם היה מסכים ומי היה מתנגד? זאת השאלה, מי מקבל את עצמו מספיק עד כדי שיהיה מוכן לחשוף את עצמו?
    שנה של הצלחות לכולם
    עופר

  6. הי ערו,
    אהבתי!
    גם אני חושבת שאף אחד לא הטיפוס הטהור.וכן-צריך איזון!
    שנה מוצלחת לכולם!וזוזו לכון שאתם בוחרים.
    אלה שפי

  7. אם רוצים לקום בבוקר, להיות מלאים בעושר של אהבה במעשים, באמונה, שתת מודע אפילו תומך בכם, דוחף אוטומטי, להתקדם בכל תחומים שאתם אוהבים, לשנות הרגלים וכו'
    אני ממליץ לקרוא על ספר של "HAVING IT ALL"

  8. תודה רבה לכל המגיבים!

    אני מסכים כמובן עם כל הנאמר כאן לגבי איזון. אין שום רע בטלויזיה – הבעיה היא לא בטלויזיה, אלא במה שאנשים עושים איתה… לפעמים אגב יש דברים מועילים ומקדמים בטלויזיה – הכל עניין של בחירה. מה אנו בוחרים לעשות לגבי הזמן שלנו ובמה אנו משקיעים אותו.

    יום מעולה לכולם!
    ערן

  9. מאמר מעולה – הדבר היחיד שחסר לי הוא באמת האיזון- המשקיען (ואני רואה עצמי כזו) משקיע גם במערכות היחסים שלו, כלומר מקדיש זמן למשפחתו,לחבריו,לבילויים זה מה שגורם להצלחתו להיות הוליסטית. ישנם הרבה משקיענים שבמרוץ להצלחה שוכחים להיות מאוזנים.
    תודה על המאמר

  10. היי ערן

    כל מילה פנינה קראתי בהנאה כל משפט ומשפט והזדהיתי עם כל מילה שנכתבה

    הרבה חומר למחשבה
    רחל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה! ההרשמה שלך נקלטה

ברגע זה הרובוטים האוטומטיים שלנו שולחים אליך מייל אישור עם הרבה מידע חשוב על כל התוכן המשמעותי שניתן להפיק מהאתר שלי. 
חשוב לוודא שקיבלת את המייל הזה, לעיתים הודעות תקינות נכנסות בטעות לתיקיית הספאם או הקידומים, אז כדאי לבדוק אם זה לא הגיע לשם בטעות, ואם כן, למשוך את המייל לתיקייה הראשית בתוכנת הדואר שלך כדי שלהבא ההודעות יגיעו לשם.
איזה כיף שאתם כאן!

יש לי מתנה מדהימה עבורכם!

מיטב התכנים שלי זמינים לכם ללא עלות!

הם מחכים לכם כאן בלחיצת כפתור

רגע לפני שאתם עוזבים!

אני מזמין אתכם לקבל ממני את מיטב התכנים שלי ללא עלות!
הם זמינים לכם כאן בלחיצת כפתור

השאלה שלך נשלחה!